måndag 7 maj 2012

Veckans matsedel

Idag är jag hemma med sonen som är förkyld. Sådana dagar som egentligen är perfekta att ta ikapp sånt som man inte hinner göra under veckorna som bakning, städning mm. Men på något konstigt sätt anpassar jag mig till P:s tempo som i huvudsak inte sträcker sig till aktiviteter utanför soffan. Jag är i regel helt förstörd efter några dagar hemma med honom.
 
Nu på förmiddagen så har jag i alla fall tagit disken och gjort veckans matsedel.
 
 
 
Vecka 19
Måndag: Flygande Jacob
Tisdag: Fiskpinnar med mos och hemmagjord remoulad. ärtor
Onsdag: Köttfärslimpa med potatis, ärtor, pressgurka, lingon
Torsdag: Pyttipanna med ägg, rödbetor och paprika
Fredag: Pizza med tacokryddad köttfärs, bacon, kantareller och lök
Lördag: Kasslergratäng
Söndag: Höstgryta med trattkantareller
Ja, jag är ganska nöjd med veckans meny. Orsaken till att jag har fiskpinnar denna veckan oxå beror på att det var mannen som skulle ha lagat det förra veckan när jag jobbade. Men det "råkade" bli pizza istället.
Jag ska bjuda er på receptet på min remouladsås som jag kom över för många år sedan och som jag alltid använder till fiskpinnar och dylikt.


Remouladsås 4port.

200g matlagningsyoghurt
2tsk honung
50g finhackad gullök
1dl bostongurka
1msk majonäs
2msk dill
5droppar tabasco
salt
peppar
Blanda ihop alla ingredienser, smaka av med salt och peppar. Tycker att den blir godast om den får stå en stund i kylen innan. God OCH nyttig sås!


Bild lånad från fiskelyckan.se


Idag blir det veckohandling i staden, ensammen blir det eftersom grabben är sjuk. Varje vecka när jag gör matsedeln så brukar jag ha som regel att det ska finnas med mat från fisk, fågel och kött. Dessutom hitta en middag som redan finns i frysen. För även om jag ganska slaviskt följer matsedeln så kommer det då och då undantag. Denna veckan blev det pyttipanna, färdig pytt från frysdisken. Ingen favorit men den slängs ju tillslut annars.


 
Sista ärmen på fabeltröjan snart klar, jippii! Sen är det "bara" att fästa trådar, blocka och montera kvar att göra! När jag ser på bilden ser det ut som ärmarna är väldans korta men det är meningen att det ska bli trekvartsärm...
 
Har förresten passerat halva graviditeten, yeay grattis till mig! :)
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar