söndag 13 maj 2012

Sticksugen!

Ytterligare en helg till ända! Veckorna går ofattbart fort nu när vi går mot sommaren, undrar om det känns så för att produktionen ökar mot sommaren. Jag menar under vintern går jag nästan i ide, bakar, städar och dylikt men under den ljusare årstiden ger jag mig på ordentligare projekt, alltså mer tidskrävande. Får passa på att njuta så inte hela sommaren svischar förbi obemärkt!

Som jag sa tidigare så är min fabeltröja färdig så här kommer lite bilder!









Man skulle kunna tro att den är tillverkad för mig att ha under graviditeten, men så är inte fallet. Denna började jag med för länge sedan, undrar just om den kommer att passa lika bra när jag förhoppningsvis har trimmat mig ner till matchvikt igen... Den är hur som helst mycket bekväm att använda så det kommer i alla fall att bli en favorit under denna sommaren!


Kändes bra att få ett objekt färdigt som hängt över mig, det gav mig lite energi att ta tag i nästa. Så jag stickade på med en sjal/halsduk som jag pulat med under vintern.
Det är en Hitchhiker av Martina Behm, en fiffig konstruktion på sjal. Helt perfekt om man som jag har många udda härvor av fint sockgarn och gärna ett melerat/mångfärgat sådant.
Ränderna blir så vackra och avbildar sig lite annorlunda än om det skulle stickas på traditionellt sätt.






Detta mönster kommer jag att sticka mera av, den går att göra hur lång eller kort som helst bara att maska av när garnet börjar närma sig slutet.
Ett färgglatt inslag i min annars mörka garderob!

Den helgen har det varit två barnkalas, för Pontus dagiskompisar, och ett vuxenkalas. Jag antar att ju äldre barna blir ju mer sånt blir det. Till vår vuxnabekant blev det lite panikköp av present. Kom på igår kväll att hon fyllde år idag.  Så det fick bli en orkidee på Ica som vi pimpade lite innan kalaset, blev bra ändå för att vara i sista stund.




Något som jag använder mig av dagligen är iProdukter (iPod, iPad, iPhone) nästan beroende framkallande! Så i naturlig ordning gillar jag appar, söker ständigt efter nya och användbara appar. Jag tänkte nämna en som jag använder mig ofta av och som är nästan oumbärlig.
Den heter KnitMinder och som namnet tyder på så har det med stickning att göra.
Det finns en begränsad gratisversion och en utökad betalversion. Den funkar på så sätt att man lägger in det projekt (eller de) som man stickar på. Allt från mönster, stickor, garn och personliga anteckningar efter vägen. Dessutom kan man lägga till varv/radräknare i det antal man behöver. Det blir så mycket enklare att återkomma till gamla projekt som legat åt sidan, att se vilket varv man är på, om man har gjort några ändrigar längs vägen osv. SÅ användbar!





Ge er in i cybervärldens stickning om ni inte redan har gjort det, den är oändlig!

Ps. Nu har jag gett mig på Dahlia koftan igen!!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar