fredag 15 juni 2012

Spice Island Baby Blanket

Min svärmor har virkat en filt med mormorsrutor till vårt kommande barn. Den är svart i botten med rosa och vita rutor (jag säger då det, stackars unge om det skulle va en pojk) den har jag tänkt att använda till vagnen.
 
Men jag har också varit sugen på att göra en filt. Har alltid tyckt att de virkade stjärnfiltarna är så fina, så jag började naturligtvis med en sådan. Men jag fick snart ge efter för mina begränsade kunskaper med att virka i engelska termer...
En kurs eller två i ämnet skulle inte skada, eller tålamod att läsa upp mina kunskaper på internet.
 
Sedan hittade jag en annan , MYCKET enklare filt på Ravelry som tilltalade, nämligen Spice Island Baby Blanket. Mycket enkelt mönster som sitter utantill efter ett varv. Jag kan dra grunderna väldigt snabbt.
 
Lägg upp 172 maskor på rundsticka, sticka 7 varv rätstickning.
1. Byt färg (jag stickar med tre färger)sticka 4rm,*lyft 2m, sticka 4rm* upprepa varvet ut.
2. Sticka 1rm, sticka 3am,* lyft 2m (med garnet framför arb.), 4am* sticka så till sista 4m, 3am, 1rm.
3-4. Upprepa varv 1 och 2.
5-6. Byt till bottenfärg och sticka räta varv.
7. Byt färg, 1rm, * lyft 2m, 4rm* upprepa varvet ut ( sista 3m, lyft2m,1rm)
8. 1rm, * lyft 2m, 4am* fortsätt varvet ut, sista maskan rät.
9-10 upprepa v7-8.
11-12. Byt till bottenfärg och sticka räta varv.
 
Sedan upprepar man dessa varven tills man är nöjd med storleken och avslutar med 7 rätstickade varv. Voila! Så har man en filt!
 
 
 
 
Eftersom det inte är någon kant med på beskrivningen så funderar jag på att virka en när jag blir färdig, vi får se. Garnerna jag använder mig av är den vita från Drops Baby Merino, den lila är Drops Fabel och den rosa är det underbara garnet Sublime som består av 75% extra fine merino, 20% silk och 5% cashmere.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar