söndag 24 juni 2012

Midsommartårta

På midsommar lekte vi lekar och åt gott. Framför allt var vädret underbart. Som utlovat ska jag ge ett omdöme på skapelsen som jag gjort till efterrätt. Jag fick ideen när jag som vanligt surfade runt bland bloggarna som jag följer. Det är Mattias som har den tokiga bloggen Bake my day som har deltagit i Coops tårttävling med något liknande. Själva tanken att pensla en silikonsockerkaksform med smält choklad tycker jag är en lysande 'uppfinning'! Han har fyllt sin med diverse glass och kaka.
 
Jag gjorde min enligt följande- smält toblerone och pensla formen, ställ in i frysen. Dagen efter gjorde jag en fransk vaniljglass och varvade med skivade jordgubbar i formen, in i frysen till nästa dag. Jag tog fram den ca 30-40 minuter innan så att den gick bra att skära.
 
 
Det blev en bild i all hast innan hela var borta så den blev inte speciellt tjusig, men det väsentliga finns med. Mycket gott blev det, underbart smaskig glass!
 
 
Fransk vaniljglass i glassmaskin

8 äggulor
3/4 cups socker
1 1/2 cups mjölk
2 1/2 cups vispgrädde
2 vaniljstänger

Vispa äggulor och hälften av sockret ordentligt. Häll resten av sockret och övriga ingredienser i en vid gryta. Dela stängerna och skrapa ur fröna, lägg i grytan med stängerna. På medel värme värm upp blandningen precis till innan det kokar. Tag grytan från spisen. Häll lite av grädden ner i äggblandningen och vispa hela tiden så inte äggen stelnar. Vispa sedan ihop allt och ställ tillbaka på spisen. Värm nu åter blandningen till innan det kokar och låt det stå så ca 10 minuter så det tjocknar, vispa HELA tiden. Nu ska det hela svalna till rumstemp. Ju fortare det går, mindre risk att glassen blir grynig. Så jag ställde ner en skål i diskhon som jag fyllt med is och vatten. Sedan hällde jag blandningen genom en sil ner i skålen, för att bli av med stänger och ev. klumpar. Vispade hela tiden tills det svalnat. Sedan ner i glassmaskinen som fick gå i en timme! Mums!



Det blev lite jordgubbar över efter midsommar så nu ska jag smaska på det med lite socker och gräddmjölk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar