söndag 17 juni 2012

Baka baka liten kaka

En av årets bakardagar är precis till ända. Imorgon fyller nämligen både jag och min man år. Måste säga att det är väldans praktiskt att få det avklarat på en dag! Det är himla tur att jag har en så snäll och hjälpsam man i mitt liv, idag har han storstädat huset och tvättat all tvätt medan jag har bakat! I ärlighetens namn hade jag inte klarat av allt detta själv.
 
 
Dessa kakor är som sockerkringlor fast ringar eller likheten av mandelkubb fick jag till min stora förvåning se när jag fick ut dem från ugnen. Skulle tydligen ha rullat dem ännu tunnare, de sista plåtarna blev betydligt mer likt ringar!
 
 
Under tiden ringarna var i ugnen rörde jag ihop en en chocolate chip cookie deg som jag rullade in i folie och stoppade i kylen.
 
 
 
Det är lättare att få dem jämna och fina genom att kyla dem och sedan skära dem i centimeter tjocka skivor. Annars använder jag mig av en glasskopa men kanterna blir inte lika fina.
 
Jag provade att baka flarn för första gången och de blev väl sådär, lite föör knapriga vet inte om jag gjorde något fel...
 
 
 
Måste ju finnas något med choklad oxå på fikabordet så det fick bli noblesskladdkakor. De har jag gjort vid ett flertal tillfällen endast med gott resultat. Receptet kommer från boken Tofverud-Drömmen om ett kafe. En bok som jag varmt kan rekommendera!
En kaka som är snabb att slänga ihop om fikagästerna står på tröskeln.
 
 
 
Noblessekladdkaka

175g smör
175g mörk choklad
2.5 dl socker
2 ägg
1 tsk vaniljsocker
2,5 dl vetemjöl
Ett paket Noblesse

Sätt ugnen på 200grader. Ställ ut aluminiumformar på plåtar. Smält smör och choklad tillsammans i kastrull eller i micron. Rör sedan ner socker och ägg. Tillsätt de torra ingredienserna och rör slätt. Klicka ner smeten i formarna, en tesked i varje är lagom. Grädda mitt i ugnen tills kanterna har stelnat men kakornas mitt är lite lös, ca 10-15 minuter. Direkt de tas ut ur ugnen läggs en noblesse på varje kaka. Låt dem svalna. Pudra med fördel lite florsocker över kakorna innan servering.

Inget kalas utan bullar så det var jag naturligtvis tvungen att baka. Kanelbullar har jag i frysen från ett tidigare bak så det blev wienerbullar, även de ett recept från samma bok. Det är en kalljäst deg som blir spröd och lätt. Fyllningen kan givetvis varieras efter smak, i mina blev det efter receptet kardemummafyllning.


 
Lätt bakad deg som gav fina bullar. Det var absolut inte sista gången jag bakade dessa!
 
Imorgon blir det lite bilder på tårtan som jag har lagt ihop idag så den ska bli riktigt saftig, mums.
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar