söndag 29 april 2012

Produktiv!

Idag har hela familjen varit väldigt produktiva! När man nu sitter i soffan efter en lång dag så känns det så jäkla skönt när man har fått så mycket gjort! Min man har fortsatt att greja med iorningställandet av vårat nya växthus, jag hoppas att det lagom till frostfria nätter står färdigt.
Mina gurkor och paprikor växer ju så det knakar på fönsterbrädan, jag har till och med plockat bort små minigurkor idag. Tänker att de behöver sin näring tills växthuset nalkas.
 
 
Lilla P har mest lekt men även hjälpt pappa att gräva.
 
Jag har spenderat stor del av dagen i källaren och tvättstugan. Tvättat all tvätt, strukit och manglat mig ner i sängklädeshögen. I öronen ljuder 'Brunstkalendern' av Emma Hamberg en bra kontrast till mina vanliga val av böcker.
Jag har en stor kärlek till min tvättstuga som är näst intill perfekt, så här kommer lite bilder på något som jag är mycket stolt över!
 
 
 
 
 
 
 
 
Vi har satt upp hyllor längs väggarna i källaren så att det slipper se ut som ett världskrig där nere. Har börjat att rensa och sortera sakerna på olika hyllor, krukor, julsaker, prydnadssaker etc etc... Mycket återstår men det känns bra att ha börjat för det som blivit gjort syns radikalt på mängden prylar som har försvunnit från berget!
 
 
 
En välbehövlig fika i den varma och sköna vårsolen fick det bli oxå!
 
Svärmor fyndade ryggbiff för 45kr/kg på Ica häromdagen och jag fick ett par bitar!
Så idag bjöd vi hit mor och far på middag, sjömansbiff av Leif Mannerström.
 
1200g ryggbiff
1kg potatis
300g rimmat fläsk
3 stora gula lökar
1tsk vitpeppar
1tsk kryddpeppar
2 kryddnejlikor
1msk mjöl
6 lagerblad
5dl köttbuljong
33cl ljus öl
Salt
 
 
Sätt ugnen på 175 grader skala potatisen i tjocka skivor. Skala och skiva löken fint. Skiva köttet och fläsket i tunna skivor. Stöt alla kryddor utom lagerblad. Bryn ingredienserna var för sig i smör utan att det får färg.
Varva allt i en smord form eller gryta. Börja och avsluta med potatis. Strö salt och kryddor mellan lagren.
Pudra över mjölen och häll på buljong och öl. Ställ in i ugnen med lock i minst 1,5 timmar.
Jag serverade med haricots verts och pressgurka.
Jag tyckte att det blev för mycket vätska kvar i grytan, hade hoppats att det skulle koka ihop mer, en smaksak. Köttet blev väldigt mört och smaken var mycket god, fin söndagsmiddag.
 
 
Ledig imorgon så då bär det av till stan och storhandla. På återseende!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar