söndag 22 april 2012

Trött Lördag

Gårdagen var en riktig slappar lördag. Kan vara skönt ibland men samvetet gnager ändå och jag känner mig lat. Det blev i alla fall 6 maskiner tvättade, nån dag ska jag visa bilder från min älskade tvättstuga. Så huvudaktiviteten idag kommer att bestå av att vika, stryka och mangla tvätten.

Kanska skönt att gå ner i tvättstugan ibland, speciellt om jag har en bra ljudbok i örat. Ska spana adlibris tror jag och köpa en ny eller börja prenumerera på ljudböcker. Min svåger använder storyteller och är mycket nöjd.

Har en plan på att lägga hyllpapper i våra 'kattvindar' idag. Hittade efter mycket letande hyllpapper på Clas Ohlson, inte jättestor variation så det blev rosa och blå med vita prickar.

Till middag idag blir det citron och rosmarinstekt kyckling. Att tillaga i lergryta gör att kycklingen blir så mör och saftig, det kan jag verkligen rekommendera till de som inte provat! Jag har inte gjort detta receptet förut så det ska bli spännande med nya smaker. Nu har jag även köpt en hel färsk majskyckling, får se om det gör någon skillnad från en från frysdisken


                                  
                                                 Bilden lånad hos Pickipicki


Citron och rosmarinstekt kyckling 3-4 personer

  • En hel kyckling
  • 1 citron
  • 1/2 msk rosmarin
  • 2 vitlöksklyftor
  • 1 stor gul lök
  • Salt
  • Olivolja
  • 800g rotfrukter - potatis, morötter, palsternacka, kålrot
Blötlägg lergrytan. Skölj kycklingen i kallt vatten. Tvätta och riv det gula på citronen, gnid in kycklingen på både in- och utsidan med zest rosmarin, pressad vitlök och salt.

Dela citronen och lägg den i kycklingen.

Skala och dela grönsaker och lök i stora bitar, salta och peppra.

Lägg kycklingen i lergrytan och grönskerna runt om, ringla olivolja över grönsakerna.

Ställ in i kall ugn, mycket viktigt för att inte förstöra grytan, sätt på 250grader. Låt stå i 1,5-2 timmar och ta av locket sista typ 10 minuterna och sätt på grill så får skinnet fin färg.

Passar med brunsås eller kall vitlökssås.

Får se om energin räcker till att baka lite susanna bullar också, gott att fylla frysen med lite vetebröd!

En fortsatt trevlig helg till alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar