fredag 24 augusti 2012

Pippitröja med raglan

 
 
Tycker mycket om mönstringen på Pippitröjor och har stickat några förut. Men något som jag verkligen inte gillar är att för det första sticka på raka jumperstickor, visst man kan använda rundstickor i stället.
För det andra så gillar jag inte att sticka tröjor i många delar, sällan blir det lika fint att sy ihop delarna, även om jag har blivit mycket bättre på att sy ihop.
För det tredje så blir det ALDRIG fint med påsydda ärmar!
 
Så jag började att leta efter ett mönster på rundstickad pippitröja eller dylikt. Men där gick jag på en nit, hittade faktiskt inte ens en bild, i och för sig så blir det väl inte en 'riktig' pippitröja på detta sättet...
 
Hur som helst så fick jag knåpa ihop ett mönster och för att vara första gången jag "designar" ett eget mönster så blev det faktiskt bra! Det enda jag möjligtvis kommer att ändra på till nästa gång, för det kommer att bli fler, är att göra en djupare halsringning.
 
 
Det fina med att göra bebiskläder är ju att det går så himla fort att göra, ca 4 dagar eller kvällar tog denna.
Garnen som jag använde är Baby Ull från Gjestal (vita) och Drops Baby Merino (färgade). Knit Pros 3mm, 60cm rundstickor.
 
Under veckan så har det blivit en liten klänning också!
 
 
Det är ett mönster från Garnstudio, jag använde Baby Merino och Baby Ull som till Pippitröjan.
Så himla fin!
 
Här hemma går livet verkligen i slowmotion, jag går in i vecka 36 och allt är ansträngande.
Tror att jag är för gammal för detta haha. Skämt och sido så har jag så ont av foglossning i vänster sida, tack havandeskapsguden för att det inte är i bägge, men jag lyckades hitta en ortopedisk butik som säljer bla foglossningsbälten och det underlättar mycket!
Har dessutom lyckats lägga på mig 21kg hittills mot 7kg förra gången... Jag ser verkligen fram emot att ta upp kampen med de kilona till vintern jihoo!! :( Jaja så går det när man stoppar och äter HELA tiden!
 
Möjligtvis så kan det bli lite sporadiska inlägg framöver, man vet ju aldrig hur dagarna ter sig!
Jag har skrivit en lista på vad jag ska packa ner i BBväskan så jag tror att jag ska börja lite smått med det i dag.
 
Ha en fin fortsättning på helgen!
 
 

1 kommentar:

  1. Hej! Jag hittade din blogg när jag sökte efter mönster på pippitröja på Google. Jätte fin tycker jag. Var har du fått tag i lapparna som du sytt fast på/i tröjan?

    SvaraRadera