söndag 19 augusti 2012

Kräftskiva

Vi har haft några underbart soliga dagar här i Värmland så våran kräftskiva kunde inte vara mer läglig! Det är såå gott med kräftor med tillbehör.
 
Min mamma gjorde en mumsig västerbottenpaj, Helen gjorde en LCHF västerbottenpaj med bacon och kantareller och jag gjorde empenadas med cheddar, rökt skinka och chili. Naturligtvis hade vi sallad och bröd oxå. Allt smakade ljuvligt! I mina empanadas använde jag egenodlad chili, även om jag bara använde en så blev det klipp i smaken. Som vanligt glömde jag att ta kort på skapelserna (hopplös) så jag får ta en stulen bild...
 
Empanadas

Deg
10dl vetemjöl
1tsk salt
2,5dl vatten
1ägg
60g rumstempererat smör
 
Vispa vatten, ägg och smör. Rör ner mjöl och salt och knåda i
maskin tills det blir en smidig deg, jag fick tillsätta lite extra mjöl så
att degen inte kladdade. Lägg degen i plastfolie
och lägg den i kylen medan fyllningen tillagas.
 
Fyllning
1liten gullök
1 liten chili
0,5st paprika
2msk tomatpure eller 1 tomat
salt
100g rökt skinka
100g riven cheddarost
 
Sätt ugnen på 225 grader. Finhacka lök, chili och paprika, glöm ej att kärna ur chilin! Fräs det i olja och ha i tomatpure/tärnad tomat,
låt puttra i några minuter. Ställ av spisen och låt röran kallna.
Blanda sedan i finstrimlad skinka och osten.
 
Ta fram degen och kavla ut den tunt, stansa ut rundlar på ca 10cm.
Jag använde mig av en liten skål med relativt tunn kant.
Klicka på röran ca 1msk på varje och vik ihop. Tryck kanterna ordentligt så att dom inte läcker. Lägg dem på en plåt och pensla med uppvispat ägg ocg strö över lite oregano eller örtkrydda efter smak.Grädda mitt i ugnen i ca 15 minuter tills de får fin färg.
 
Låt dem svalna på galler.
 
Dessa små godingarna är perfekta som tillbehör eller mellanmål för att de går att variera i storlek och smak till oändlighet! Framförallt är se snabba och enkla att göra, man kan göra dagar innan och bara värma när det är dax eller plocka fram ur frysen.
 
Efterrätten som efterföljde kommer inom kort!
 
 
 

2 kommentarer:

  1. Piroger är ganska lika våra gotländksa ugnstrull som är fyllda degknyten.
    Prova gärna dessa: http://gotlandsbagaren.blogspot.se/2012/08/ugnstrull.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. De såg jättegoda ut och betydligt finare än mina, möjligtvis att det är lite pillrigare att göra!? Tack för tipset!

      Radera