onsdag 12 september 2012

Granhammar

I lördags var jag som sagt i Granhammar på trevligheter! Jag var där som daggäst eftersom min annalkande förlossning kan bli när som helst nu. Vi åkte tidigt på morgonen för att få så mycket som möjligt med av dagen.
 
Väl framme så kollade vi runt lite, själva ateljen har blivit tillbyggd med ett loft.
 
 
 
 
Det var här uppe som vi spenderade mestadelen av tiden. Så smakfullt och praktiskt inrett. Jag vet att Ernst Kirchsteiger har ansvarat för inredningen i butiken och köket på nedre plan men på loftet vet jag faktiskt inte.
 
Det blev många vändor ner till butiken för att känna, klämma, fundera och spana på nyheter.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Få förunnat att få tillbringa en hel dag i en garnbutik!! Måhända lite sveda i plånboken oxå, för det är minsann garner av kvalite vi pratar om här. Schoppel Wolle, Colinette, Koigu, Noro, Norrgårdens egna mohair, Manos, Malabrigo ja ni kan föreställa er, vi var som barn i en godisaffär!
 
 
 
Vi gick en liten ostkurs, detta är Karin som driver gården när hon berättar om bakgrund och tillverkning.
Det blev ostsmakning för att känna olikheter på lagring och variationer i tillverkning. Jag som är en hushållsost människa kunde inte med att smaka på de värsta/bästa ostarna. En av ostarna luktade som om den hade varit en vända ner i gödselhögen innan den slängts upp på fatet.
 
Här smaksätter vi färskost med olika kryddor.
 
Detta är min färskost som jag smaksatte med persillade, den blev det klipp i, underskattade kryddan lite grann! :)
 
Dagen rundades av med en skaldjursbuffe, slurp! Kräftorna var från Hjälmaren och smakade ljuvligt gott!
Naturligtvis serverades det ostar, korvar, pajer och sallader från gårdens egentillverkning.
 
 
 
 
 
Jag tror inte att jag måste tillägga att vi stickade lite under dagen oxå!
 
 

1 kommentar:

  1. Han ni verkligen med att sticka :D Vilket underbart ställe!!!!

    SvaraRadera